dilluns, 28 de desembre de 2009

Habilitats comunicatives que ha de tenir un bon mestre

Per poder comunicar-se amb eficàcia en totes les situacions possibles, un orador ha de dominar:

  • La lectura: és el procés a través del qual es compren un text escrit. És un procés actiu perquè qui llegeix ha de donar significat al text. Qui llegeix dóna una construcció pròpia al text. El motiu per el qual fem una lectura determinarà el tipus de lectura que fem. Qui llegeix ha d'adaptar-se al text i fer-se'l seu, així aconseguirà més naturalitat.
  • L'escriptura: és el procés a través del qual es produeix un text significatiu.
  • La parla: és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge, articulat de forma coherent, de forma clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
  • Escoltar: és comprendre un missatge a partir d'engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment. Saber escoltar demana el següent:
  1. Un paper actiu i participatiu.
  2. Un respecte per l'emissor i les seves idees.
  3. Ser objectiu per intentar entendre que vol dir l'altre.
  4. Un bon oient sap descobrir els objectius i propòsits de l'orador.
  5. Sap descobrir les idees principals del missatge i sap reaccionar al missatge i parlar quan acaba l'orador.
Aquestes són les quatre habilitats que tot usuari ha de dominar per comunicar-se amb eficàcia. Això es pot aplicar al camp de l'educació i podem dir que aquestes són quatre de les habilitats que ha de tenir un bon mestre. Sembla obvi dir això, però hi ha mestres que no tenen aquestes habilitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada